Udbud giver økonomisk sikkerhed for forretningen

Selvom det at byde på offentlige udbud kan tage tid, sikrer det samtidig langvarige opgaver og derfor økonomisk stabilitet for virksomheden, fortæller direktør for bemandingsfirmaet Jacob Kølle Christensen. Han tog et kursus i tilbudsskrivning, inden han bød på sin første offentlige opgave, og det var en god investering.

Af Annemette Schultz Jørgensen, d. 25. juni 2012.

Da Jacob Kølle Christensen etablerede vikarvirksomheden Pareta i 2007, havde han fra starten et ønske om at offentlige udbud på bemandingsområdet, skulle blive en afgørende del af hans opgaveportefølje. Samtidig vidste han dog også, at det at udarbejde offentlige tilbud i sig selv godt kunne gå hen at blive en tidskrævende affære. Derfor fulgte han et råd om at starte med et kursus i, hvordan man udarbejder tilbud til offentlige instanser. Og det er han glad for i dag.

”Kurset varede bare to dage, men var en virkelig god investering. For det betød, at jeg, før jeg overhovedet udarbejdede mit første offentlige tilbud, fik sat en masse grundlæggende ting på plads. Alt det man skal være opmærksom på, og være ekstra omhyggelig med,” fortæller Jacob Kølle Christensen, der er stifter og direktør for Pareta, der primært løser bemandingsopgaver for kommuner og regioner på sundhedsområdet.

Derfor vidste han også allerede fra starten, hvor uhyre vigtigt det er at huske at levere alle de oplysninger og informationer, som udbudsmaterialet efterspørger, også selvom det synes at være mindre detaljer. Desuden at de økonomiske krav i et udbudsmateriale er ufravigelige, og at det derfor ikke kan betale sig at søge, hvis man som virksomhed på forhånd kan se, at man ikke helt lever op til det, man skal.

”Samtidig lærte jeg på samme kursus, hvordan man som virksomhed skal profilere sig for at kunne skille sig ud i bunken af ansøgere. Og endelig var det også en god anledning til at tale med erfarne tilbudsskrivere, der havde masser af gode råd at dele ud af,” fortæller Jacob Kølle Christensen, som kort tid efter bød på sin første offentlige opgave hos Københavns Kommune, som han vandt. Derfor kalder han også kurset for en ubetinget god investering. Siden har Pareta budt på yderligere fem offentlige udbud, hvoraf virksomheden har vundet de to, og det er Kølle Christensen godt tilfreds med.

Han mener ikke, at det i sig selv er svært at byde på offentlige udbud, men til gengæld bare, at det kræver tid. Dog mest i starten. Når man først har budt en eller to gange, bliver det langt lettere og derfor også mindre ressourcekrævende hen ad vejen.

”Første gang jeg bød, var det en omfattende proces, for der var mange ting at sætte sig ind i. Men det er bestemt ikke uoverkommeligt og bliver hurtigt lettere. Man skal dog altid huske at være omhyggelig og grundig, og det tager jo altid tid,” siger han, som dog afgjort mener, at fordelene ved at vinde offentlige udbud klart overstiger, de omkostninger, der er forbundet med at søge.

”Når man vinder de offentlige udbud, får man adgang til nogle større opgaver og nogle langvarige leverancer. Før skulle jeg sælge til enkelt institutioner, og det krævede uhyre meget salgsarbejde. Alligevel var kunderne ofte ikke særlig loyale, men sprang hurtigt fra til andre, der måske var lidt billigere end os. De offentlige opgaver jeg byder på og vinder nu, varer to til tre år, og har endda ofte en forlængelse. For mig og for min virksomhed, er det en stor befrielse, da det giver en økonomisk stabilitet og derfor en stor sikkerhed,” slutter Jacob Kølle Christensen.